|
Procenty w życiu codziennym
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 6977 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Zachęcam do skorzystania z lekcji. Przeprowadziłam kilka razy i daje świetne rezultaty. Uczniowie chętniej rozwiązują takie zadania.
Temat:
|
Procenty w życiu codziennym – powtórzenie wiadomości
|
Cele lekcji:
|
Po lekcji uczeń potrafi : 1) Stosować obliczenia procentowe w życiu codziennym 2) Rozwiązywać zadania tekstowe, stosując obliczenia procentowe Podczas lekcji uczeń doskonali umiejętności: 1) czytania tekstu ze zrozumieniem 2) stosowania odpowiednich obliczeń procentowych do różnego typu zadań
|
Metoda:
|
Ćwiczeniowa
|
Formy:
|
Z całą klasą, indywidualna, praca w grupach
|
Środki dydaktyczne:
|
- karta pracy samodzielnej – załącznik 1
- instrukcja dla grupy – załącznik 2
- karty odpowiedzi – załącznik 3
- reklamy biur podróży – załącznik 4
|
PRZEBIEG LEKCJI
1) Sprawdzenie pracy domowej 2) Praca indywidualna – załącznik nr 1 3) Podanie tematu lekcji 4) Praca w grupach – konieczny podział na 7 grup a) Rozwiązywanie zadań – załącznik nr 2 b) Uzupełnienie liter w tabeli - załącznik nr 3 c) Wpisanie sylab lub wyrazów w tabeli zbiorczej (na tablicy)
GRUPA I
|
|
|
GRUPA II
|
|
|
GRUPA III
|
|
|
GRUPA IV
|
|
|
GRUPA V
|
|
|
GRUPA VI
|
|
|
GRUPA VII
|
|
|
d) Samoocena uczniów 5) Odczytanie hasła: „Policz zanim coś kupisz, żebyś głupstwa nie strzelił” 6) Prezentacja reklam biur podróży – załącznik 4 7) Praca z całą klasą – rozwiązanie problemu – zadań, która oferta jest korzystniejsza pod względem ceny? Przyjmij, że 1 euro = 3,60 zł 8) Dyskusja na temat: Czy warto uczyć się obliczeń procentowych, żeby umiejętnie korzystać z reklam? Nawiązanie do hasła. 9) Zadanie pracy domowej Załącznik nr 1 Grupa A
Praca samodzielna Zad.1
Zamień liczby na procenty: a) 1 b) 3
Zad. 2
Zamień podane procenty na ułamki dziesiętne:
a) 15% b) 7,5%
Zad. 3
Oblicz: a) 5% z liczby 65 b) 3,5% z liczby 140
Zad.4
Jaki procent liczby 1500 stanowi liczba: a) 30 b) 120
Zad. 5
Wiedząc, że 7% pewnej liczby wynosi: a) 140 b) 4 Oblicz te liczby. Załącznik nr 1 Grupa B
Praca samodzielna
Zad.1
Zamień liczby na procenty: a) 4,7 b) 2
Zad. 2
Zamień podane procenty na ułamki dziesiętne:
a) 23% b) 9,5%
Zad. 3
Oblicz: a) 9% z liczby 150 b) 2,5% z liczby 700 Zad.4
Jaki procent liczby 120 stanowi liczba: a) 3 b) 90
Zad. 5
Wiedząc, że 9% pewnej liczby wynosi: a) 54 b) 270 Oblicz te liczby. Załącznik nr 2 Instrukcja dla grupy
Rozwiążcie zadania. Wyniki odszukajcie na karcie z odpowiedziami (załącznik nr 3). Litery odpowiadające wynikom wpiszcie kolejno do tabeli (jedna litera w kratce!). Wyrazy lub sylaby w zacieniowanych kratkach zapiszcie na dodatkowych kartkach wielkimi literami. Z sylab zapisanych na dodatkowych kartkach przez wszystkie grupy powstanie hasło.
Zadania
Zad. 1
Plecak kosztował 200 zł, a następnie jego cenę obniżono o 5%. Jaka jest cena plecaka po obniżce?
Zad. 2
Oblicz, ile pieniędzy zyska klient banku, który ulokuje kwotę 10 000 zł na 1 rok przy oprocentowaniu rocznym wynoszącym 6,2%.
Zad. 3
Oblicz, ile zapłacisz za abonament telefoniczny, jeżeli cena netto abonamentu wynosi 35 zł, a podatek wynosi 22%.
Zad. 4
Biuro podróży „Dookoła Świata” podało, że aż 30 000 osób czyli 15% klientów biura odwiedziło Niemcy. Ile osób korzystało z usług tego biura?
Zad. 5
Buty kosztowały 100 zł, a po podwyżce kosztują 120 zł. O ile procent podwyższono cenę butów? Załącznik 3 Grupa I
2%
|
210 zł
|
62
|
43,70 zł
|
200 000
|
B
|
RA
|
PR
|
M
|
I
|
190 zł
|
42,70 zł
|
620 zł
|
230 000
|
20 %
|
KP
|
P
|
OA
|
A
|
SZ
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik 3 Grupa II
190 zł
|
20%
|
43,70 zł
|
42,70 zł
|
2%
|
LI
|
E
|
M
|
PN
|
B
|
230 000
|
210 zł
|
620 zł
|
62 zł
|
200 000
|
A
|
RA
|
CZ
|
PR
|
I
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Załącznik 3 Grupa III
2%
|
190 zł
|
43,70 zł
|
200 000
|
62 zł
|
B
|
ZA
|
M
|
B
|
PR
|
42,70 zł
|
230 000
|
620 zł
|
210 zł
|
20 %
|
IM
|
A
|
N
|
RA
|
EK
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik 3 Grupa IV
190 zł
|
210 zł
|
62 Zł
|
230 000
|
2 %
|
RŻ
|
RA
|
PR
|
A
|
B
|
200 000
|
620 zł
|
42,70 zł
|
43,70 zł
|
20 %
|
K
|
EB
|
YŚ
|
M
|
U
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Załącznik 3 Grupa V
190 zł
|
20 %
|
62 zł
|
43,70 zł
|
200 000
|
GŁ
|
E
|
PR
|
M
|
RZ
|
42,70 zł
|
620 zł
|
230 000
|
210 zł
|
2 %
|
OST
|
UP
|
A
|
RA
|
B
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik 3 Grupa VI
2%
|
230 000
|
43,70 zł
|
200 000
|
62 zł
|
B
|
A
|
M
|
I
|
PR
|
190 zł
|
620 zł
|
210 zł
|
42,70 zł
|
20 %
|
CO
|
ŚK
|
RA
|
L
|
ŁE
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Załącznik 3 Grupa VII
190 zł
|
230 000
|
20%
|
210 zł
|
200 000
|
AK
|
A
|
WA
|
RA
|
T
|
42,70 zł
|
43,70 zł
|
620 zł
|
62 zł
|
2%
|
S
|
M
|
UB
|
PR
|
B
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Załącznik 4
Biuro „HARCTUR”
Paryż w 7 dni Koszt wyjazdu 1000 zł + 7% VAT = 60 euro (na wstępy do muzeów) 1 euro = 3, 60 zł
Biuro „TRAWERS”
Paryż w 7 dni Koszt całego wyjazdu włącznie z wejściem do muzeów 1200 zł
Opracowała mgr Ewa Chojwa – nauczycielka matematyki w Gim. nr 26 w Łodzi
Załącznik 4Paryż w 7 dni Koszt wyjazdu 1000 zł + 7% VAT = 60 euro (na wstępy do muzeów) Paryż w 7 dni Koszt całego wyjazdu włącznie z wejściem do muzeów 1200 zł Opracowała mgr Ewa Chojwa – nauczycielka matematyki w Gim. nr 26 w Łodzi |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|